Sunday 5 January 2014

Karipap Rangup........"Selamat Tahun Baru 2014"!

 Jikalau minyak terlalu panas dan api yang kuat akan menjadikan kulit karipap bergerutu, lihatlah tompok2 jerawat batu timbul ahak...
Resipi: resipianakbapak.blogspot.com ; by Rohah ; sourced: Izah Muffin Lover

Bahan-bahan:
(A)
1 kilo tepung gandum
100gm tepung beras
100gm tepung ubi
Serbuk lada putih/sulah (tak letak)
1 sudu makan gula (tak letak)

(B)
4-5 sudu makan marjerin atau butter * dicairkan
1/2 cawan minyak masak *

Garam secukup rasa* (anggaran 1/2 sudu makan)
Air suam untuk menguli *  *satukan dengan bahan-bahan *

Caranya:
Campurkan kesemua bahan A (kecuali garam) ke dalam bekas adunan.  Pastikan digaul rata dan sebati. Setelah sebati, masukkan bahan B dan digaul rata/sebati.  Pastikan ianya rata keseluruh adunan.  Ianya akan kelihatan sedikit bergentel.  Ratakan adunan sehingga menjadi gentelan yang agak halus.

** Untuk mengenalpasti adakah ianya sudah cukup sebati atau tidak, kepalkan sedikit adunan dengan tangan dan boleh dilihat ianya berkepal dan agak padat (tidak mudah terlerai).

Bolehlah diikuti dengan proses menguli.  Masukkan sedikit demi sedikit air suam yang bercampur garam tadi ke dalam adunan.  Ulilah sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh lembut dan kenyal.  Pastikan ianya tidak melekit di tangan dan dinding bekas adunan.  Jika melekit, tambah sedikit tepung dan diuli sedikit.

Perapkan doh tadi dalam 1/2 jam.  Perap ia dengan menutup ketat (menutup bekas dengan kain atau penutup.  Setelah 1/2 jam keluarkan adunan dan diuli sedikit.  Sudah boleh diguna.

**Adunan ini boleh dipakai berkali-kali.  Untuk menyimpannya, masukkan ke dalam plastik dan letak di tempat beku (freezer).  Nyahbeku secara semulajadi apabila hendak menggunakannya kembali.  Ianya jua boleh dijadikan Roti Bom Goreng (sejenis makanan kaum India).

Nota: Adunan di atas boleh dibuat separuh saja, Kim membuat separuh adunan dengan menggunakan 2 sudu makan margerin bersama 1/3 cawan minyak masak.

No comments:

Post a Comment